Ciąża, a aktywność fizyczna

Wiele kobiet wychodzi z założenia, że sport i ciąża się wykluczają. Traktujemy ciążę jak stan chorobowy, w którym zaleca się leżenie i odpoczywanie. Nic bardziej błędnego. Jeżeli tylko nie ma przeciwwskazań do aktywności fizycznej, to ruch przyniesie nam więcej korzyści niż odpoczynek. Przede wszystkim sport przygotuje nasze ciało na trudy porodu, zadba o elastyczność ścięgien, pomoże dojść szybciej do formy po urodzeniu dziecka. Wszystko w granicach rozsądku i przy konsultacji z lekarzem prowadzącym ciążę to oczywiste. Nie uprawiamy sportów ekstremalnych, nie skaczemy na bungee, nie forsujemy swojego organizmu i nie eksploatujemy go do granic możliwości.

ciaza-aktywnosc

Ruch w ciąży to przede wszystkim spacery, spokojny taniec towarzyski, joga, basen, wszelkiego rodzaju gimnastyka i ćwiczenia rozciągające. Aktywność fizyczna ma na celu wprowadzić nas w dobry nastrój. Dobrze jest dostosować zestaw ćwiczeń do stadium zaawansowania ciąży i wielkości brzucha. W tym celu wskazany jest profesjonalny instruktor, który zadba o odpowiednie partie mięśni nie ryzykując przy tym niepożądanych kontuzji, czy niebezpiecznych ruchów.  Są przypadki kiedy wszelki ruch fizyczny jest wykluczony, należą do nich m.in. ciąża bliźniacza, wcześniejsze poronienia, ciąża zagrożona, choroby serca i płuc, zagrożenie wcześniejszym poronieniem. Reasumując, lekarze dla naszej aktywności fizycznej w ciąży mówią zdecydowane tak, z wykluczeniem powyżej określonych stanów zagrożenia. Miejmy tylko zdrowy rozsądek w tym co robimy i trochę wyobraźni. Jazda konna, rower, wspinaczka górska, narty są sportami podwyższonego ryzyka związanego chociażby z niebezpiecznym upadkiem – takie rzeczy musimy sobie zdecydowanie odpuścić.

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz

, aby móc dodać komentarz.