Dieta w ciąży – podstawowe zalecenia

Odpowiednie odżywianie ma ogromy wpływ na zdrowie kobiety i prawidłowe rozwijanie się płodu. Szczególnie w tym okresie należy zwrócić uwagę na to co jemy bo jemy nie tylko za siebie.

W pierwszym trymestrze nie ma podstaw do nadmiernego zwiększenia kaloryczności posiłków, to może nastąpić dopiero od drugiego trymestru. Jemy regularnie i jakościowo. Co to oznacza? Odstawiamy puste kalorie, czyli wszelkiego rodzaju słodycze, fast food, bo o alkoholu nawet w najmniejszych dawkach nie muszę wspominać. Zamieniamy pieczywo pszeniczne na pełnoziarniste, razowe, żytnie, orkiszowe. W ten sposób dbamy o dostarczenie odpowiedniej ilości błonnika do organizmu, który może uchronić nas przed nieprzyjemnymi dolegliwościami związanymi z zaparciami.

ciaza-zywienie

Zadbajmy o dostarczenie odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych znajdujących się w owocach i warzywach. Największe niedobory witaminowe występują w grupie witamin B. Jest to witamina, która łatwo ginie w wysokiej temperaturze, a co za tym idzie brak jej w jedzeniu przetworzonym, które w coraz większym stopniu wypełnia dietę statystycznego człowieka. Nie boimy się jajek, dieta nie wpłynie na nasz poziom cholesterolu, to już potwierdzone przez Światową Organizację Zdrowia. Jajko mają najlepiej przyswajalne białko, a znajdujące się w nim żółtko jest źródłem właśnie witamin B. Dodatkowo jedzmy ryby jako źródło kwasów tłuszczowych omega-3 wpływających pozytywnie na rozwój mózgu dziecka. A jak omega-3 to i omega-6, bo te kwasy tłuszczowe powinny się bilansować nawet 1:1. Omega-6 znajdziecie w olejach roślinnych, oliwie z oliwek. Składniki mineralne takie jak fosfor, magnez, mangan, cynk, potas zapobiegają wadą wrodzonym dziecka i są dostępne w warzywach strączkowych. Możemy również pić codziennie wodę ze szczyptą soli himalajskiej, albo naszej polskiej soli kłodawskiej. Taka sól ma w swoim składzie wszystkie 84 pierwiastki, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Nie zapominamy o produktach mlecznych bogatych w wapń potrzebny do rozwoju kostnego dziecka. Z ciekawostek – naturalnym transporterem wapnia jest witamina k2, ale suplementowanie się nią w czasie ciąży należy najpierw skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę. Do suplementacji szczególnie należy włączyć kwas foliowy tu nie ma odstępstw od reguły i każdy lekarz to potwierdzi.

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz