Problemy ze snem w czasie ciąży

Jak wiemy sen jest niezbędnym czynnikiem dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ zapewnia jego odpoczynek i regenerację. Dzieje się tak, gdyż w czasie snu ograniczeniu ulegają procesy myślowe mózgu, a inne narządy spowalniają pracę do niezbędnego minimum. Przeciętnie człowiek potrzebuje od 6 do 8 godzin snu na dobę, aby czuć się w pełni wypoczętym i sprawnym fizycznie. Oczywiście wskazane normy nie dotyczą rozwijających się dzieci, starców oraz kobiet w ciąży. Te grupy ludzi z odmiennych względów potrzebują więcej czasu na regenerację swojego ciała. Kobieta w ciąży z przyczyn pojawiających się zmian fizjologicznych oraz intensywnie rosnącego płodu narażona jest na większe niż zwykle obciążenie. W okresie ciąży wzrasta częstotliwość pracy serca, które ma do przepompowania większą ilość osocza. Powiększająca się macica oraz rozwijające się w jej wnętrzu dziecko wymagają większej ilości krwi, która rozprowadzana jest do pozostałych komórek w organizmie. Jednym zdaniem organizm ciężarnej z miesiąca na miesiąc wykonuje coraz to bardziej tytaniczną pracę w celu zapewnienia pełnego odżywienia oraz bezpiecznego i prawidłowego rozwoju dziecka. Tak więc ten sen jest kobiecie w ciąży szczególnie potrzebny i to w nieograniczonej ilości.

Problemy ze snem w ciąży

W trzecim trymestrze ciąży, szczególnie przy końcu, kiedy to płyny owodniowe, macica i płód doprowadzają do przyrostu masy nawet o 12 do 15 kilogramów, kobieta może odczuwać pewne trudności związane z regularnym, ciągłym przesypianiem nocy. Pojawiają się pewne niedogodności związane z pozycją senną, brak możliwości spania na brzuchu, trudności z przekręcaniem. Są też zaburzone potrzeby fizjologiczne jak m.in.:

  • częste oddawanie moczu w nocy – związane z wywieraniem presji na pęcherz przez powiększoną macicę
  • zgaga – niedogodności związane z pojawiającym się refluksem, który doprowadza do cofania się w przełyku kwaśnej zawartości żołądka
  • zaparcia – zmniejszona perystaltyka jelit oraz zwiększone ciśnienie śródbrzuszne spowodowane powiększoną macicą, w efekcie doprowadzające do zalegania treści pokarmowych

Czasem zdarza się, że sen nie przychodzi z niezrozumiałych przyczyn, a my czujemy się coraz bardziej zmęczone, rozdrażnione i biologicznie rozstrojone. Leżymy w łóżku, przewracamy się z boku na bok i odliczamy kolejne minuty, a potem godziny zastanawiając się dlaczego przy takim narastającym zmęczeniu nie jesteśmy w stanie zasnąć. No cóż, chyba powszechnie wiadomo, że leżenie i szukanie snu na siłę nie jest skutecznym sposobem na zaśnięcie. Sytuacja taka prowadzi bardziej do dodatkowego stresu, zwiększenia aktywności mózgu i nie przyniesie nam pożądanego wypoczynku. Lepszym sposobem niż cierpliwe czekanie jest zajęcie swoich myśli innymi sprawami. Można w takiej sytuacji wstać, przespacerować się po mieszkaniu, włączyć telewizję lub poczytać książkę. Znużenie przyjdzie samo i pomoże Ci w zaśnięciu.

Tagi: ,

,

Dodaj komentarz