Wpływ diety na rozwój dziecka

Coraz częściej obserwujemy u dzieci nadpobudliwość, zaburzenia uwagi, czy też trudności z koncentracją. Jak grzyby po deszczu wyrastają z pod ziemi preparaty farmaceutyczne, które promowane są jako panaceum na trudności w nauce, i które gwarantują ograniczenie niepożądanych dolegliwości psychofizycznych. Nie powinniśmy lekceważyć symptomów związanych z powyższym zaburzeniami, gdyż mogą się pogłębić i stać się bardziej uporczywe. Zanim jednak poweźmiemy pewne kroki w kierunku ratunku farmakologicznego, warto zastanowić się nad genezą takich zachowań i być może wyeliminować ich źródło zamiast leczyć objawy. Jeżeli bowiem spojrzymy na dane zagadnienie w sposób holistyczny, możemy dojść do wniosków, że za powyższymi dolegliwościami stoi nieprawidłowa dieta naszego dziecka.

Wszyscy rodzice pragną dla swoich dzieci jak najlepiej. Wiążemy też z nimi pewne oczekiwania, i chcemy żeby wyrosły na zdolnych, inteligentnych ludzi. Być może dla tego, że ich sukcesy życiowe przypisujemy po

Dieta u dziecka

Dieta u dziecka

części swoim metodom wychowawczym i poświęconemu czasowi, który zainwestowaliśmy w ich naukę. Niekiedy liczymy, że osiągną to czego nam się nie udało, innym razem planujemy im przyszłość żywiąc swoje rozbudzone ambicje. Nic więc dziwnego, że martwi nas sytuacja kiedy nasze dziecko nie radzi sobie w szkole, odstaje od rówieśników, bywa rozkojarzone i niedbałe. Nie doceniamy wpływu jaki ma na zachowanie naszego dziecka prawidłowa dieta i właściwe nawyki żywieniowe.

Dieta od podstaw    

Według naukowców, już żywienie ciężarnej ma wielki wpływ i znaczenie na rozwój psychofizyczny dziecka. Jak wiemy rozwój umysłowy człowieka zaczyna się już na etapie życia płodowego. Dlatego prawidłowy rozwój płodu zależy w dużej mierze od żywienia matki w okresie ciąży. Kobieta powinna zadbać o dostarczenie do organizmu wszelkich niezbędnych składników. Urozmaicenie posiłków ogranicza powstawanie niedoborów w organizmie. Ryby, warzywa, owoce, przetwory mleczne i produkty zborzowe, a także niewielka ilość tłuszczów roślinnych powinna zawierać dobrze zbilansowana dieta. Zaleca się także karmienie niemowlaka piersią do 6 miesiąca życia. Mleko matki zapewnia wszystkie niezbędne składniki (z wyjątkiem witaminy D i K), które są potrzebne maluchowi, aby zabezpieczyć go przed chorobami układu krążenia, alergiami, czy otyłością.

Dieta dla mózgu

Jak było powiedziane we wstępie, dieta odgrywa niezwykle istotną rolę w pracy mózgu. Rozwój umysłowy i intelektualny wspomagają: żelazo, glukoza, witaminy z grupy B i woda. Budulec tkanki mózgowej stanowią kwasy tłuszczowe omega-3, czyli Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe, które wpływają na jakość błon komórkowych wszystkich komórek ciała. Źródło NNKT odnajdziecie m.in. w rybach, orzechach, zielonych warzywach, oraz w oleju lnianym czy rzepakowym. Dlatego miejcie na uwadze powyższe wskazówki przy komponowani diety dla swojego dziecka.

Cukier w diecie

Słodycze to pozbawione wartości odżywczych cukry, które wywołują nagłe przypływy energii. Niekontrolowane wywołują na stan pobudzenia, a nawet agresji dziecka. Słodycze nie zawierają substancji odżywczych dla organizmu. Ich puste kalorie mogą prowadzić do otyłości z powodu nadmiaru energii, a przy tym jednocześnie do niedożywienia organizmu. Słodycze biorą także aktywny udział w zakwaszeniu organizmu, zmiany jego biochemii i przewodnictwa nerwowego, co w konsekwencji prowadzi do zdiagnozowanych na wstępie problemów psychofizycznych dziecka.

Prawidłowa dieta

Być może pierwszym i najważniejszym krokiem w kierunku wypracowania zdrowych nawyków żywieniowych jest wypracowanie świadomości wśród dorosłych. Produkty żywieniowe dostępne w sklepach mają mnóstwo pułapek zastawionych przez ich producentów. Warto na przykład wiedzieć, że w sklepie możemy zamiast sera żółtego, kupić nieopatrznie wyrób seropodobny, nie mający z żółtym nic wspólnego. Możemy też kupić napój typu cola i zaserwować swojemu dziecku 22 łyżeczki cukru, w jednym tylko wypitym litrze. W innych produktach natniemy się na sztuczne dodatki do żywności tj. benzoesan sodu, czy barwniki, które spożywane w nadmiarze mogą wpłynąć negatywnie na zachowanie niektórych dzieci. Dlatego jedzmy produkty naturalne, unikajmy żywności przetworzonej, i dajmy przykład swoim dzieciom jak dbać o swoje zdrowie.

Tagi: , , ,

Dodaj komentarz